Marcela Diaz

Solig sallad med gulbeta, närodlat såklart
Nu när förra inlägget handlade om medvetna matval, så måste jag ju visa vad jag gjort med alla de vackra grönsaker och rotfrukter jag handlat av min bror. Vi har haft några soliga, men kalla dagar nu, så jag gjorde en sallad som fick representera mer sol och värme. 
Solig sallad med gulbeta, feta och rostade nötter
3 portioner
4 mindre gulbetor
2 små morötter
1 rödlök
1 selleristav
1 näve spenat
2 portioner matvete
rostade solrosfrön
stekta champinjoner
200 g fetaost
Koka matvete enligt instruktioner. Hyvla eller skiva betorna tunnt, behåll skalet! Skiva rödlök och selleri, hacka spenaten. Morötter river du antingen grovt eller om du har, kör dem i en spirelli.Rosta solrosfrön i en torr panna och salta. Stek champinjonerna och smula fetaost. Blanda allt och njut. 
Majsen som syns på bild är sötmajs, vilket var fantastiskt gott och jag hade kunnat äta den som godis.. wow alltså, jag hoppas jag kan få tag på mer! 
Nu ska jag pyssla! 
Ha en underbar kväll
M