Marcela Diaz

Marinerad tofu med kokosquinoa
Så, här kommer äntligen ett recept, på mat! Det var länge sedan.... Jag inspirerades av Food Pharmacys Bibimbap från deras senaste kokbok. Jag har däremot modifierat receptet något, som jag alltid gör när jag lagar mat. Men en toppenmatlåda blev det, eller fem stycken... Räcker hela veckan! 
(Ursäkta suddig mobilbild
Marinerad tofu med kokosquinoa 5 portioner
  • 400 g hård tofu
  • 2 msk tamarisoja
  • 1 msk rapsolja (helst sesam men min var slut)
  • 1-2 msk sambal oelek
  • 1 st lime
  • noriflakes
  • sesamfrön
  • gröna sojabönor
  • sockerärtor
  • 1 kruka koriander
  • 4 st salladslök
        Kokosquinoa 
  • 3 dl quinoa (tricolore)
  • 2,5 dl kokosmjölk
  • 2 dl vatten
  • 3 krm salt
Lägg tofun under press mellan hushållspapper och ovanpå det en tyngd, minst 20 min. Undertiden gör du quinoan. Koka upp quinoan med kokosmjölken och vattnet. Låt koka tills vätskan absorberats, tar ungefär 15 min. 
Sätt på ugnen på 125°c. Blanda tamari, olja och sambal till en marinad, skiva tofun och lägg i en påse med marinaden och låt ligga och dra till sig lite. Undertiden kollar du till quinoan, rör runt och smakar av med salt. Skivar salladslök och sockerärtor. Därefter lägger du tofun på en papperbeklädd plåt och kör in den i ugnen! Ca 20 min eller tills de fått lite färg. 
tjoff tjoff upp på tallrik, eller som i mitt fall, matlådor. Quinoa i botten, kolhydrater och toppa med proteinet. Strö över noriflakes, sesamfrön, koriander och lime. Servera med en avokado och kimchi (helst hemmagjord!) och klaaart! 
Enjoy
Marcela