Marcela Diaz

Om du tycker måndagar känns tråkiga, gör såhär!

Ibland kan måndagar kännas lite sådär extra tråkiga, helgen var ju så himla bra med sol och massa återhämtning. Och så kommer måndagen och vädret helt plötsligt är grått och sådär ruskigt kallt igen, precis som det var idag. Och då kanske du har känt dig lite extra trött och melankolisk, precis som den här smoothiebowlen ser ut är ovan. 
Men du skall icke deppa! Det finns sätt för att boosta gråa och kalla dagar. 
Det handlar om att toppa de med massa fint, sådant som du tycker om. Jag t.ex. började denna måndag med lite kalldusch och dans hemma, innan jag gick ut på en längre promenad med Mantequilla, där vi hann med lite bus för att hålla oss varma. Sedan jobb och såg till att skoja lite extra med mina kollegor, eller prata kring hur viktigt det är att uppskatta just små saker i livet. Efter jobbet plockade pappa upp mig för att lämna lite grejer jag hade kvar hos dem efter veckan, samt en cykel (!!) . Så nu ska jag börja cykla till jobbet, så skönt! Jag hann även med en liten löprunda med Mantequilla, en kort sådant, då han inte var på humör. Hundar verkar också bli lite extra deppiga i detta väder? 
Så 5,5 km löpning, 200 sit-ups när vi kom hem och några knäböj fick det bli. Passade på att göra nytt mandelsmör, då jag ätit upp det gamla. Denna sats skulle jag nog säga blev än bättre än förra. Ett härligt och uppiggande samtal. Och slutligen min kvällsfrukost - Smoothiebowl toppat med massa härligt. 
Jag har bland annat toppat med hampafrön (för protein), granatäppla, passionsfrukt, hemmagjord granola, mandelsmör och kokosflingor. Själva bowlen är gjord på banan, fryst mango och frysta hallon, spenat, jordnötssmör och spirulina. Därav den tråkiga färgen. 
Men åter till att toppa den där trista måndagen med massa gott. Det jag vill säga är att det är väldigt lätt att hamna i hamsterhjulet och tycka att ingenting händer i livet eller vardagen. Men titta vad du faktiskt har gjort, oavsett hur litet det är. Vilka av händelserna under dagen har fått dina smilband att dra lite på sig, oavsett om det bara handlade om en liten millimeter? Det är dessa tillfällen man måste strössla livet med, för att se bortom dessa gråa måndagar. 
Nu ska jag ut en sista sväng med Mante, se klart The Avengers , och... men bara och, om jag hinner så ska jag köra lite med den där kuben jag fick igår, se om jag kommer längre. 
Så jag säger väl god natt så länge, och hoppas ni haft en fin dag. 
Marcela