Marcela Diaz

Gårdagen i bilder och min första föreläsning!
Gårdagen var rätt händelserik. Jag vaknade tidigt, halvtimme innan väckarklockan gick igång, så innan kl. 6.. Galet, men upp gick jag och eftersom jag fått tips om att ju tidigare jag äter frukost, desto lugnare skulle det vara så gjorde jag mig iordning och gick ned för att fylla magen. Och jag var nästan själv, det var så lugnt och skönt... till en början. Så mycket att välja på, men på grund av att jag kör med en weight cut, så kan jag inte äta vad som helst, sedan har jag i princip slutat äta bröd och tyngre kolhydrater, utan gillar att äta frukt på morgonen.
Så en skål med kvarg, en kiwi, kokos, några skivor melon, två skivor grapefruit, kanel, frysta bär. En till tallrik med lite keso, en sallad med räkor och groddar, gurka och en kokt äggvita (skulle ha löskokt med denna var alldeles torr så hoppade gulan...), självklart en kopp kaffe till också. Två glas vatten innan jag äter och ett efter. Allt detta hamnade under 500 kcal!! Därför jag älskar frukt och grönt, man kan äta så mycket mer och verkligen bli mätt, och ändå hålla nere på kalorierna. 
Lugnet före stormen - Och så fort jag tagit denna bild och skulle börja äta, så dök barnfamilj efter barnfamilj långsamt upp, och samlades liksom runt mig... Som om jag var en familjemagnet där jag satt i min ensamhet?! Så den lugna och sköna frukosten fick jag inte direkt... *Suck*
Sedan vidare till Scandinavian Photo för att jobba lite för Panasonic Lumix. Blev mycket mingel och kamerasnack, något jag saknat lite sedan jag slutade i butiken. Så det var härligt, och så var det även bra föreläsningar jag kunde smålyssna lite på innan det var dags för min egna.
Här har ni Anki, en gammal kollega från SP-tiden som numera arbetar på Fuji, föreläser om sina fotoresor och hur hon tänker kring landskapsbilder. 
Elin Kero visar hur hon arbetar med editering. Även känd som Nevnarien. 
Och här har ni en häftig man, Palle Schultz, pratar om hur man faktiskt kan göra fantastiska filmer med en enkel liten spellös kamera, han är ambassadör för Fuji. Vi pratade en del och klickade direkt, så mycket gemensamt och så härlig man med många häftiga berättelser! 
 
Efter denna föreläsning var det då dags för min tur. Kände hur magen pirrade ordentligt nu, jag skulle ändå hålla i min allra första föreläsning! Med mitt egna tema, där jag pratar om hur jag gått från stora tunga kameror till att välja Lumix och hur jag fann inspirationen igen. Till en början gick det bra, men sedan kände jag att jag blev mer nervös efter bara några minuter, och då kände jag själv att jag började svamla lite och tappade fokus. Det var ju ändå massa människor som var där och lyssnade på mig! Jag kände hur jag började flacka med blicken och att jag gick igenom allt för fort. Men sedan... Min räddare i nöden (Och även en vän jag uppskattar så otroligt mycket), Johan Borehed, gjorde tummen upp för mig, att det var bra. Då började jag slappna av, och sedan hittade jag tillbaka till mig själv, och jag upplever själv att jag gjorde en grym föreläsning! Visst, jag missade lite av vad jag ville få sagt, men tycker att jag fick mycket bra sagt ändå. Att det inte alltid handlar om teknik och prylar när man fotograferar, utan det är vad man vill förmedla, och hur viktigt jag själv tycker det är att uppskatta små saker i vardagen, och det är d man börjar se annat som väldigt vackert. Sådant man lätt annars kanske glömmer. 
Vem vet, kanske får detta på film och kan visa er längre fram. För er som är intresserade
Efter föreläsning och lite efterhäng blev det en längre resa hem. Och som man säger Borta bra men hemma bäst. Stämmer alltid. Idag är jag otroligt trött, så har tagit det lugnt hela förmiddagen och kommer fortsätta resten av dagen. 
 
Hoppas ni haft en fin helg. 
Kram
Marcela