Marcela Diaz

Vem säger att man inte kan äta frukost när som helst på dygnet?
I och med min periodiska fasta, som jag skrev igår, så kommer jag prova att "vända om" på mina måltider och köra lite enklare middagar. Man kan se det som mina frukostar, haha. För det är egentligen det jag åt till frukost tidigare, fast nu med än mer protein. Efter att bilderna togs öste jag på med mer hampafrön för att få i mig mer protein, och det finns även jordnötssmör som gömmer sig under alla andra godsaker. Och i min granola har jag dessutom tahini (sesampasta), som är rik på protein och fett, men även lite annat som t.ex. Kalium, Kalcium och Natrium. 
Under allt detta goda så gömmer sig ganska mycket av min Banangranola jag gjorde i söndags. Och anledningen till att jag skriver detta är för att jag tänkte slänga upp receptet för det, såklart! 
Såå....
Oljefri Banan-crunch
  • Tre mosade, bruna bananer (mogna och fina)
  • 7-8 dl havregryn
  • 2 dl hackade valnötter
  • 1 dl tahini
  • 2-3 tsk Ceylonkanel (krydda gärna på mer efter tycke och smak)
  • 0,5 dl kokossocker
  •  0,5-1 dl agavesirap alt. honung.
Sätt ugnen på 190°C. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Mosa banan, blanda i tahini och sirap och rör till det blir en någorlunda klumpfri smet. Häll i banansmeten i det torra och blanda runt tills allt är fuktat. Sprid ut på en plåt med bakplåtspapper. In i ugnen i 25-30 min alt. tills de fått lite färg, men se till att röra runt var tioende minut. 
Servera som mjölk med flingor, alltså en skål fylld av granolan med lite växtbaserad dryck, jag väljer själv kokosmjölk. Eller som topping för fil, smoothiebowl eller hur du vill helt enkelt. 
Vem har sagt att man måste äta frukost på morgonen? haha. Och som de flesta av er kanske redan förstått så ääääälskar jag långa frukostar. Inte mycket som slår det. Numera har jag inte tid med frukost på morgonen, så jaa då njuter jag nog gärna av den på kvällen istället. 
Enjoy! 
Marcela