Marcela Diaz

Vegansk burgare med friterad Tempeh & Kimchi
Jag har den senaste tiden kört mer vegetariskt och vegansk mat, något jag verkligen fastnat för. Och för er som inte vet så är det även #Veganuary, där hela Januari kantras av endast veganmat, allt från snacks till middagar. Så jag hakar på den grejen och känner mig galet motiverad. 
Och då jag planerat in möten idag för att förnya hyreskontraktet men även med min blivande hundvakt, så varken hann eller kände jag för att göra så mycket annat under kvällen. Och som jag kanske nämnt tidigare och som några av er redan vet, så älskar jag ju att planera mat och storhandla. Jaa, jag har nog blivit väldigt gammal i förtid, haha. Och då jag och A fortfarande bor ihop, så blir det självklart att vi handlar tillsammans. Men denna gång åkte vi faktiskt in till stan och besökte några asiatiska butiker, mest då jag var på jakt efter Tempeh och Kimchi. Och vi fann vad vi sökte och mycket mer därtill. Gick verkligen lös bland nudlar, såser, grönsaker.. Och jag förstår inte varför jag inte åkt in till stan tidigare och vandrat i andra butiker mer än stora hemköp runt hörnet...
 
Men då, dagens middag fick bli;
Vegansk burgare med friterad Tempeh, portabellosvamp & Kimchi
Ingredienser fyra burgare
  • 200 g Tempeh
  • Tempura frityrmjöl
  • 4 st stora Portabellosvampar
  • 4 st burgarbröd
  • Kimchi
  • 100 g strimlad röd spetskål
  • Inlagd rödlöl, hemmagjord självklart (1-2-3 lag)
  • Sriracha
  • salt & peppar
  • Ångkokta Edamamebönor
  • flingsalt 
  • jordnötssås
Skiva spetskålen tunt. Gör den inlagda rödlöken, låt stå och dra tills resten är färdigt. Stek svampen och krydda med lite salt och peppar. Skär Tempehn i 1 cm tjocka skivor, vänd den i tempurasmeten, fritera i en stekpanna i olja som täcker en bit ovan botten. Rosta burgarbrödet en aning i ugnen. Ånga alt. koka edamamebönorna. ös sedan på med flingsalt. 
Och nu är det dags att bygga din burgare. Jag öste på med Kimchi, rödlök, Sriracha och jordnötssås såklart...! Ät och njut! 
Är det så att man mot förmodan skulle vilja ha ett glas vin till maten så testade jag ett som jag kan rekommendera och som verkligen lyftes fram i smak tillsammans med alla smaker i burgaren. Pinot Noir Heritage Du Conseiller 2017. Bouchard Ainé & Fils.