Marcela Diaz

Sticky tofu wok och timmar av samtal
Har precis avnjutit en fantastiskt god middag. Första tanken var enkel tofuwok, oftast har ag en tanke om vad jag vill äta, sedan när det är dags för tillagningen så brukar jag då tänka kring kryddning och det var precis det som hände idag. När allt var upphackat och redo att tillagas så slängde jag ihop en sås som tofun skulle dra till sig i. Däremot råkade jag hälla på lite för mycket soya, och för att rädda upp det fick jag kompensera med lite sötma, och därför fick jag köra i lite sirap. Så tofun blev tillslut sådär karamelliserad och god, sticky-icky 
Så själva woken innehåller alltså broccoli, pak choi, morötter, purjolök, spetskål och ingefära. Risnudlar blandades i med sås i slutet. Och tofun skar jag i små tärningar, stekte dem i olja på alla sidor tills de blivit gyllenbruna, och sedan hällde jag på den goda, något salta, såsen och lät det puttra ihop en stund. 
I såsen hade jag Black bean sauce, pressad vitlök, riven ingefära, Sambal Oelek, sesam- och rapsolja, sirap, japansk soya. Blanda allt och smaka av. 
Men innan middagen slängdes ihop så har jag varit iväg hela dagen. Mötte upp Valentina för lite lunch på ett riktigt trevlig veganställe. Med fantastisk mat, stooora portioner och bra priser! Kul att vi hittade Linda där också, ätandes på en bowl, vilket inte förvånar mig alls, haha. 💓 Stället hette förresten My Vegina , och ligger på Norrtullsgatan. Rekommenderar det verkligen! 
Valentina följde sedan med mig för att kika på en lägenhet vid Thorhildsplan, och sedan tog vi en promenad därifrån hela vägen tilbaka till Odenplan. Blev en tur genom Rålambhovsparken, vidare längs Norr Mälarstrand, till Stadshuset och Centralstationen. Och därifrån upp mot Odenplan och förbi Stadsbiblioteket innan vi hittade ett kafé för en kvällskaffe och varm choklad. Vi pratade i timmar, djupa samtal om livet, värderingar, mindfullness, spiritualitet. Och mycket skratt delade vi. Så härligt och så glad över att ha få spenderat så många timmar med denna fantastiska själ. 
Nu är det dags att krypa ned i sängen, kika klart på en film, och läsa en bok innan det är dags att släcka ned.
Hoppas ni haft en fin helg.
 
Kärlek
Marcela