Marcela Diaz

Meditation och konsten att vara
Senaste inläggen jag har skrivit har jag verkat väldigt stressad och kanske inte mått på topp. Vilket stämmer också. Sista tiden har varit lite turbulent och jag har påvägen glömt bort mig själv. Men under julledigheten bestämde jag mig att nu får det vara nog. Och jag ska sätta mig själv längst upp på mina prioriteringslistor, tillsammans med Mantequilla, givetvis.
Så för det första så hade jag för en gångsskull ledigt under hela julen, något som inte hänt sedan jag gick i skolan. Jag tog ut fem semesterdagar, som resulterade i två veckors ledighet! Julfiranden blir däremot aldrig lugna, med alla man ska åka och träffa och hinna mysa med, men det gör absolut inte för jag fick träffa familjemedlemmar jag längtat så otroligt efter. 
Men kring mellandagarna blev det en resa hem själv, tillsammans med min lilla prins, och det vi gjorde var att ta promenader, bara vara. Ligga hemma i total tystnad i soffan tillsammans. Jag har börjat läsa böcker igen, något jag inte gjort på många många år, inte varit såhär uppslukad i alla fall. Och bästa av allt.... Jag började meditera och ta tillbaka det spirituella kring mig som jag någonstans på vägen skjutit långt från mig. Jag tog tillbaka mig själv. 
Och trots all turbulens med känslor som far runt i min kropp och tankar i mitt huvud, så har jag hittat tillbaka till ett lugn som jag inte känt på väldigt länge. Jag har alltid varit uppmärksam på min omgivning, men jag känner en annan medvetenhet nu. Mindre slötittande på film och serier, mer uppslukad i böcker. Häromdagen började jag med något som kallas för zentangle , en meditativ form av att måla. Jag har försökt med det förut men aldrig kommit igång och tyckte då att det var svårt för att jag "inte kom på något vackert att rita". Men hemligheten är att man inte ska tänka alls. Utan du använder dig bara av mönster, linjer, cirklar, streck, vad som helst, och när du sitter där och tillslut bara är, så kommer vackra mönster landa på pappret, utan att du behöver tänka. Och det bästa av allt, det går inte att göra fel, och man får inte sudda! 
Exempel på hur det kan se ut, och detta är min andra "målning" jag gör. 
 
Vad gör ni för att hitta lugnet? Eller har Du inte kommit dit än? 
 
Kärlek
Marcela