Marcela Diaz

Matplanering v. 5, hur kan veganskt vara tråkigt med alla dessa färger?
Måndag idag, och jag är redo för en ny vecka. Det var en händelserik helg på alla sätt, och inte minst sagt mentalt också. Idag klev jag upp tidigt, råkade somna om i tio minuter utan snooz och är glad att jag har en hund som var tvungen att spy på morgonen, vilket gjorde att jag for upp ur sängen. Startade med tio minuters yoga för att väcka kroppen. Och kopplade även på mig min Firstbeat dosa. (berättar mer om den senare i veckan). Sedan var det bara att köra igång dagen ordentligt.
Igår eftermiddag planerade jag veckans måltider, blev endast tre rätter, varav en egenligen skulle vara där jag bjöd mamma på middag. Men hon var tyvärr dålig idag och kunde inte komma upp till Stockholm. (vi träffas tack och lov en annan dag snart.🖤) Men det innebär att jag får fler matlådor till mig själv. Och eftersom jag numera är själv, får jag börja tänka om när det kommer till att handla mat. Och handla kanske hälften så mycket mot tidigare, om inte till och med mindre än så. 
Och som ni ser så blir det väldigt mycket härliga färger i min matkasse, tack vare alla färska grönsaker och frukter. Hur kan vegansk ma/plant based food, vara tråkigt när det ser ut såhär?! Gör dessutom en liten kylskåpsrensning på de grönsaker som blev kvar från förra veckan, så som Pak choi och groddar t.ex. Jag köper dessutom nästan aldrig halvfabrikat, utan försöker göra allt från grunden oavsett vad jag lagar. Här är väl det enda som är halvfabrikat, pizzaosten och majonäsen. 
Vill ni veta vad veckans rätter blev nu då? 
  • Tomatsalsa med stekta grönsaker och quinoa. 
  • Vegansk pizza med Baba Ganoush och rostad spetskål. 
  • Fräsch grönkålssallad med hummus. 
Jaa... jag inser att bilden är sned och jag stör mig så otroligt mycket, haha. Men nu får det vara så! 
Tomatsalsan gjorde jag igår, och den är egentligen bara gjord på två tomater, 7 bitar soltorkade tomater, en näve basilika, en stor näve spenat, tre snackpaprikor, solros- och pumpafrön och salt och peppar. Mixade bara ihop allt till en fastare röra, värmde på den lite och serverade med quinoa och stekta champinjoner, pak choi och grönkål. Tillsammans med en avokado. Snabbt och enkelt, precis som mat ska vara. 
Det jag nämner i rubriken, att veganskt skulle vara tråkigt, är en fråga jag ofta får. Just för att många tror att man endast äter typ.... spenat och enkel sallad? Det är iof samma fråga jag får gällande att äta hälsosamt. Men för att detta inlägg inte ska bli allt för långt, så sparar jag nog lite på denna frågeställning och hur jag tänker kring mat, och hur jag lagar "rolig" mat. 
För nu hade jag faktiskt tänkt springa ut med min vovve, för att sedan avsluta dagen med yoga, torrborstning och meditation. 
Så god natt på er och glöm inte... Ta hand om er själv. 
Marcela