Marcela Diaz

Varm pumpa- och bönsalsa
Jag har provat på att laga mer vegansk mat sista tiden, något som är väldigt spännande och som min kropp mår otroligt bra av också. Och det är alltid lika spännande att laga, då jag alltid använt mig av något animaliskt för protein tidigare. Jag som däremot älskar att krydda maten har inte funnit några problem i att laga veganskt än. Följer som vanligt inga direkt recept, utan hade lite pumpa kvar från soppan jag tillagade förra veckan. Jag tror att jag sagt det tidigare, att jag ofta försöker laga mat efter säsong, då både grönsaker och frukt är både billigare och mer smakrikt!
Ni får ursäkta bildkvalitén, men det var redan mörkt ute så har faktiskt bara tagit denna bild med telefonen... INTE OK! 
Jag lagade lite storkock i söndags, som jag brukar, för att slippa laga mat varje dag under kommande vecka. Något jag finner väldigt skönt och rogivande, att veta att jag kan lägga den tiden på annat. Så vi fick väl ut ca 15-20 portioner på denna rätt, men när jag räknade ut näringsinnehållet räknade jag på 15 portioner. Tanken är att ha till sallad eller pasta/ris. 
 
Varm pumpa- och bönsalsa
Detta är storkock och räcker till ca 15 portioner
126  kcal/portion
 
  • 1 kg morötter
  • 2 förpackningar svarta bönor
  • 1 förpackning kikärter
  • 4 burkar krossade tomater
  • 1 msk socker
  • 1 matsked olivolja
  • 3 st tärningar grönsaksbuljong
  • 400 g pumpa
  • en halv vitlök
  • 2 dl tomatpuré
  • 0,5 dl röda linser
  • 0,5 l vatten
Börja med att riva morötterna, tärna pumpan och skala vitlöken. Skölj bönor och kikärter. Stek pumpa i stor gryta med oljan. ha därefter i bönorna och pressa i vitlök. Fräs på en stund och häll sedan i rivna morötter. Häll på vatten, i med buljongen och låt puttra en stund, tills det att vattnet ångat bort. Då har du i krossade tomater och tomatpuré. Smaka av med lite socker för att få balans och salt om nödvändigt. I med linserna och låt puttra en stund till, rör om då och då. Toppa med basilika och servera med de tillbehör du vill ha, eller varför inte använda istället för taco färs? 
 
Jag serverade med en avokado och hackad rödkål En rätt som totalt landade på 470 kcal. 
 
Hoppas det smakar! 
 
Kram
Marcela