Marcela Diaz

En helg med familjemys och ännu en produktiv söndag
God kväll finisar, hoppas ni haft en fin helg. 
Jag har haft en väldigt trevlig helg, med hamburgarkväll i fredags på Prime Burger med Albin. Lite julpynt- och klapphandlande i lördags förmiddag. För att sedan åka ut till Spånga med vovve och gå på julmarknad. Trodde dock att marknaden skulle vara utomhus, men den var dessvärre inne. Tur att jag mötte upp med pappa, så vi fick gå in i omgångar då det var på en skola och inte hundtillåtet. 
Det roliga med marknaden och anledningen till att jag åkte, var att min bror ställde ut där tillsammans med sin flickvän och vän från gården de har. De sålde alltså massa goda grönsaker och rötter, och jag gick själklart lös. Köpte rödbetor, rådkål, morötter, palsternacka, svartkål, jordärtskocka och örtsalt, samt surkål som de fermenterat själva. 
Så mycket gott , och idag har jag tillagat rödbetorna. Men efter marknaden åkte vi hem till pappa och hans fru, där Albin mötte upp oss och senare kom brorsan med sällskap. Det bjöds på middag och gott att dricka och många fina samtal. Så länge sedan vi alla umgicks tillsammans. 
Idag blev det en tidig morgon, där jag vaknade kring halv nio. Gick upp och satte igång att storstäda lägenheten, för att sedan julpynta och därefter njuta av en låååång fin brunch. 
Gjorde en fantastisk nice-cream på frysta jordgubbar och banan, toppade med sharonfrukt/persimmon, granatäpple, mango, hampafrön & jordnötssmör. Och så får jag ju passa på att ta lite bilder när det är ljust ute, då ljuset är så himla viktigt enligt mig. 
Efter det blev det lite hundmys samtidigt som jag planerade veckans måltider och skrev matlista; 
  • Rödbetsrisotto med spenat och solrosskott
  • Jordärtskockssoppa
  • Rotfrukter i ugn med rostade kikärter och Baba ganoush 
Även lite annat så som fröknäcke och en Raw granola med pepparkakssmak. Jag försöker göra lite mellanmål sådär, för att ha något att tugga på när jag blir sugen på saker i veckan, bättre än chips och godis. Och granolan är till mina morgnar med smoothiebowls. Tänkte mig en liten skafferirensning när jag skrev veckans matplan dessutom, därav dagens risotto. Och så måste jag ju använda mig av det jag köpte igår! 
En löprunda på nästan 7 km/40 min med vovve, och sedan var det dags för att gå och storhandla. Så skönt att handla, gå runt och lyssna på podd och plocka ihop det jag behöver. 
 
Kvällen har bestått av att laga risotton, som blev alldeles ljuuuvlig och rödbetorna var fantastiska! 
Sedan har jag bakat fröknäcke, som blev otroligt gott också, toppat med flingsalt. Men även gjort den där RAWnolan... tänk er, med smak av pepparkaka...! 
Recept får komma i veckan. För nu är det dags att gå och lägga sig. Upp halv sex imorgon och gå en längre promenad med vovve, innan det är dags för jobb. 
Hoppas som sagt att ni haft en fin helg.
God natt
 
Marcela